Show simple item record

dc.contributor.authorRueda Sampedro, María Inés
dc.contributor.authorFernández Laviada, Ana 
dc.contributor.authorHerrero Crespo, Angel 
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2016-10-28T12:41:34Z
dc.date.available2016-10-28T12:41:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1012-8255
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10902/9423
dc.description.abstractABSTRAC: Purpose - Based on the Theory of Planned Behaviour, the purpose of this paper is to analyse the influence of the advantages and disadvantages of entrepreneurship surrounding the entrepreneurial intention on a university context. Design/methodology/approach - To test the hypothesis it is used a quantitative research. With a structural equations approach, it is explored the psychological mechanisms that could affect to the entrepreneurial intentions of university students. Findings - The results obtained show that the advantages related to entrepreneurship, in particular personal rewards, influence positively on the entrepreneurial attitude. However, the disadvantages, in particular economic aspects, have a negative effect. Additionally, the authors test that the gender and the academic training have a moderate effect on the variables which influence on the entrepreneurial intention. Originality/value - This paper contributes to the literature on entrepreneurship in two important aspects. First, it goes into detail about the influence that perceived advantages and disadvantages of starting a new business has on entrepreneurial intentions. Second, the authors examine relevant and special collective, university students that try to decide their professional future and, hence, it is a critical period to decide the startup of a new business.es_ES
dc.description.abstractRESUMEN: Propósito - Con la Teoría de Comportamiento Planificado como marco de referencia este trabajo analiza la influencia de las ventajas e inconvenientes asociados al emprendimiento sobre la intención emprendedora en un contexto universitario. Diseño/metodología - Para la contrastación empírica de las hipótesis planteadas se realiza una investigación de naturaleza cuantitativa mediante la cual se exploran los mecanismos psicológicos que podrían guiar las intenciones de emprendimiento de los estudiantes universitarios. Resultados - Los resultados obtenidos ponen de manifiesto que las ventajas asociadas al emprendimiento, en especial las recompensas personales, influyen positivamente en la actitud emprendedora, mientras que los inconvenientes asociados al emprendimiento, y en particular los aspectos económicos, ejercen un efecto negativo. Asimismo, se constata que el sexo y los estudios cursados tienen un efecto moderador en las variables que afectan a la intención emprendedora. Originalidad/Valor - El presente trabajo aporta dos contribuciones fundamentales a la literatura sobre emprendimiento. Por un lado, profundiza en la comprensión de la influencia que tienen en la decisión de emprender las percepciones de los individuos respecto a las ventajas e inconvenientes de crear un negocio propio. Por otro lado, se examina un colectivo de especial relevancia en el ámbito del emprendimiento, como son los estudiantes universitarios, que se encuentran en situación de encaminar su futuro profesional y, por tanto, en un momento crítico para la decisión de crear una empresa propia.es_ES
dc.format.extent32 p.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de los Andeses_ES
dc.rights© Emeraldes_ES
dc.sourceAcademia Revista Latinoamericana de Administración Vol. 27 No. 2, 2014 pp. 284-315es_ES
dc.subject.otherTheory of planned behavior (TPB)es_ES
dc.subject.otherAttitudees_ES
dc.subject.otherUniversity studentses_ES
dc.subject.otherEntrepreneurial advantages and disadvantageses_ES
dc.subject.otherEntrepreneurship intentiones_ES
dc.subject.otherTeoría de Comportamiento Planificado (TPB)es_ES
dc.subject.otherActitudes_ES
dc.subject.otherEstudiantes universitarioses_ES
dc.subject.otherVentajas e inconvenientes del emprendimientoes_ES
dc.subject.otherIntención emprendedoraes_ES
dc.titleEntrepreneurial intention: perceived advantagesand disadvantageses_ES
dc.title.alternativeIntención de emprendimiento: ventajas e inconvenientes percibidoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherVersion10.1108/ARLA-09-2013-0144es_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.identifier.DOI10.1108/ARLA-09-2013-0144
dc.type.versionacceptedVersiones_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record