Educando emociones a través de los cuentos.
Educating emotions Through the storybook.
Author
García Gutiérrez, Ana BelénDate
2016-02-08Director/es
Derechos
©Ana Belén García Gutiérrez
Palabras clave
Educación emocional
Literatura infantil
Cuentos
Emotional education
Children´s literature
Storybook
Abstract:
RESUMEN: El propósito de este trabajo es conocer los aspectos que envuelven la
educación emocional. Se presentan los cuentos como un recurso didáctico de
gran validez en el aula de infantil para aunar inteligencia emocional y educación
puesto que se convierten en vehículo a través del cual el niño/a es capaz de
identificar sus propias emociones y las de los otros/as y así poder resolver los
conflictos que se dan en la etapa infantil. En este trabajo se expondrá una
propuesta didáctica en la que se diseñarán actividades, basadas en los cuentos,
para trabajar las emociones y de este modo introducir a los niños/as, de forma
entretenida y lúdica, en el ámbito emocional. Se entiende la educación
emocional, a través de los cuentos y sus beneficios, como parte indispensable
en la educación de los más pequeños para favorecer el desarrollo integral del
niño/a.
ABSTRACT: The purpose of this work is to understand and introduce the concepts
that make up emotional education. The overall objective of this paper is to
introduce a didactic proposal to what is known as the second cycle of infant
education. In the infant education sector storybook are seen as a valid and
didactic resource. The stories link education to emotional education; the idea is
that stories become a tool through which the child is capable of identifying their
own emotions and the emotions of others. Through their awareness of emotions
the children are then able to resolve conflicts that arise within one another. This
work will expose a didactic proposal and within it suggest activities, based on
storybook, that will help work emotions. The activities are designed to introduce
the children to their emotions in a manner that is both engaging and entertaining.
Emotional education, through storybooks and its benefits, is seen as an
indispensable part in the education and learning process of infants. Lastly
emotional awareness is seen as a favorable asset for the integral development of
infants.