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dc.contributor.authorGarcía Lastra, Marta 
dc.contributor.authorDíaz Díaz, Belén 
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2015-05-21T11:32:53Z
dc.date.available2015-05-21T11:32:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2014-3613
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10902/6370
dc.description.abstractABSTRACT. The relationship between women and universities began in Spain little more than a century ago, the moment in which the first female students enrolled on university courses- women who decided to break with the taboos of their era and to accede to this education level. From that moment onward, the incorporation of women in the university sphere has been a continual process that has been accompanied, in the last few decades, by measures based on the principle of equal opportunities between men and women. In this article we present a historical review of the presence of women in the Spanish university sphere, and the case of the measures taken by one specific university (the University of Cantabria) in the wake of this principle. We consider that in order to recognize the wide- reaching effect of the arrival of these kinds of actions, it is necessary to know the important process of change undergone in the higher education of women in the last one hundred years.es_ES
dc.description.abstractRESUMEN. La relación entre las mujeres y las universidades se inició en España hace poco más de un siglo, el momento en que las primeras mujeres estudiantes se matricularon en cursos universitarios -mujeres que decidieron romper con los tabúes de su época y acceder a este nivel de educción. Desde ese momento en adelante, la incorporación de la mujer en el ámbito universitario ha sido un proceso continuo que ha ido acompañado, en las últimas décadas, por medidas basadas en el principio de la igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres. En este artículo se presenta una revisión histórica de la presencia de las mujeres en el ámbito universitario español, y el caso de las medidas adoptadas por una universidad específica (la Universidad de Cantabria) como consecuencia de este principio. Consideramos que con la finalidad de reconocer el efecto de gran alcance de la llegada de este tipo de acciones, es necesario conocer el importante proceso de cambio experimentado en la educación superior de las mujeres en los últimos cien años.es_ES
dc.format.extent30 p.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherHipatia Presses_ES
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceGéneros, ISSN-e 2014-3613, Vol. 2, Nº. 3, 2013 (Ejemplar dedicado a: October) , págs. 255-283es_ES
dc.subject.otherHistory of women’s educationes_ES
dc.subject.otherUniversitieses_ES
dc.subject.otherEqual opportunitieses_ES
dc.subject.otherGender studieses_ES
dc.subject.otherSpaines_ES
dc.subject.otherEquality planses_ES
dc.subject.otherHistoria de la educación de las mujereses_ES
dc.subject.otherUniversidadeses_ES
dc.subject.otherIgualdad de oportunidadeses_ES
dc.subject.otherEstudios de géneroes_ES
dc.subject.otherEspañaes_ES
dc.subject.otherPlanes de igualdades_ES
dc.titleEquality of opportunities at spanish universities?: learning from the experience.es_ES
dc.title.alternative¿Igualdad de oportunidades en las universidades españolas?: aprendiendo de la experiencia.es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.identifier.DOI10.4471/generos.2013.29
dc.type.versionpublishedVersiones_ES


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