Show simple item record

dc.contributor.authorSevillano Marcos, Amadores_ES
dc.contributor.authorCantero Santamaría, José Ignacioes_ES
dc.contributor.authorAlonso Valle, Héctor es_ES
dc.contributor.authorBarbero Lago, Carmenes_ES
dc.contributor.authorRuiz Núñez, Marioes_ES
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2018-09-17T15:05:17Z
dc.date.available2018-09-17T15:05:17Z
dc.date.issued2018es_ES
dc.identifier.issn1575-1813es_ES
dc.identifier.issn1579-2099es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10902/14570
dc.description.abstractObjetivo: Evaluación de la puesta en marcha de una actividad formativa para profesionales delos servicios de urgencia de atención primaria (SUAP) que les dote de las herramientas necesariaspara la resolución in situ de los procesos urgentes, con los medios y recursos disponibles en cadacentro.Método: Cuestionario anónimo de valoración de la actividad realizada durante cada una de lassesiones del a?no 2015. Dicho cuestionario fue cumplimentado al final de cada sesión, permi-tiendo valorar a los docentes de manera individualizada.Resultados: La plantilla de los SUAP de Cantabria es de 123 médicos y 123 profesionales deenfermería. De ellos han asistido a las sesiones un total de 178 profesionales (72% de la plantilla).De los asistentes han cumplimentado la encuesta de valoración de la actividad una media de 143profesionales (80% del total de asistentes), 81% mujeres y 19% varones. El 58% de los asistenteseran médicos de familia y el 42% personal de enfermería. En cuanto a los resultados del programaresaltaban el interés del curso para su actividad profesional (96%), si recomendaría el curso asus compa?neros (94%) y la satisfacción de haber realizado el curso (94%).Conclusiones: La puesta en marcha de actividades formativas en los SUAP ha sido percibidacomo muy favorable por los profesionales encuestados.es_ES
dc.description.abstractObjective: An evaluation was performed on the introduction of a training activity for professio-nals of the Primary Care Emergency Services (SUAP) in order to equip them with the necessarytools for the on-site resolution of urgent processes, and with the resources available in eachcentre.Method: An anonymous questionnaire was used to assess the activity performed during eachof the sessions of the year 2015. This questionnaire was completed at the end of each session,allowing the assessment of individual teachers.Results: The staff of the SUAP in Cantabria included 123 physicians and 123 nursing profes-sionals. A total of 178 professionals attended the sessions (72% of the workforce). A total of143 professionals (80% of the total attendees), 81% female and 19% male, were included in thesurvey. Just over half (58%) of the attendees were family physicians and 42% were nurses. Themajor results of the program were as follows: the interest of the course for their professionalactivity (96%), they would recommend the course to their colleagues (94%), and the satisfactionof having completed the course (94%).Conclusions: The introduction of training activities in the SUAP has been perceived as veryfavourable by the professionals surveyedes_ES
dc.format.extent6 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherElsevier Españaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceEduc. Med. 2018 Vol. 19 (5) Sept - Oct , p. 271-276es_ES
dc.titleImplantación de una actividad de formación médica continuada y evaluación de su calidad en los Servicios de Urgencias de Atención Primaria (SUAP) de Cantabriaes_ES
dc.title.alternativeIntroduction of a continuous medical training activity and evaluation of its quality in the Primary Care Emergency Services of Cantabria, Spaines_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherVersionhttps://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.007es_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.identifier.DOI10.1016/j.edumed.2017.04.007es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International