dc.contributor.advisor | Rodríguez Hernández, Jorge | |
dc.contributor.advisor | Charlesworth, Susanne M. | |
dc.contributor.author | Jato Espino, Daniel | |
dc.contributor.other | Universidad de Cantabria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-11-21T12:57:59Z | |
dc.date.available | 2018-10-18T02:45:09Z | |
dc.date.issued | 2016-10-18 | |
dc.identifier.other | BIA2012-32463 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10902/9642 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT: Urbanisation and Climate Change (CC) are two phenomena which are producing hydrological variations in urban catchments that might exceed the capability of drainage systems. Pervious Pavement Structures (PPS) provide an opportunity to mitigate both these phenomena by helping to restore the natural water cycle and contributing to make cities more resilient to CC. This thesis consisted of the design of a four-module methodology to model the drainage capability of urban catchments under extreme precipitation events caused by CC, in order to determine their flooding susceptibility and improve their hydrological response to severe storms through the implementation of PPS meeting the principles of sustainability. The methodology was successfully tested through an urban catchment located in Espoo (Finland), which validated its applicability under real conditions. The automation of the proposed methods and their extension to model water quality were identified as the main future lines of research to give continuity to this PhD thesis. | es_ES |
dc.description.abstract | RESUMEN: La urbanización y el Cambio Climático (CC) son dos fenómenos que están produciendo alteraciones hidrológicas que pueden sobrepasar la capacidad de los sistemas de drenaje. Los pavimentos permeables (PPS) ofrecen una oportunidad para mitigar ambos fenómenos, ayudando a restaurar el ciclo del agua y contribuyendo a que las ciudades sean más resilientes al CC. Esta tesis abordó el diseño de una metodología tetra-modular para modelar la capacidad de drenaje de cuencas urbanas bajo eventos de precipitación extrema debido al CC, con el fin de determinar su sensibilidad a sufrir inundaciones y mejorar su respuesta a tormentas intensas mediante la implementación de PPS que cumplan los principios de sostenibilidad. La metodología se testeó con éxito en una cuenca urbana ubicada en Espoo (Finlandia), validando su aplicabilidad bajo condiciones reales. La automatización de los métodos propuestos y su extensión al modelado de calidad de aguas fueron las principales líneas de investigación identificadas para dar continuidad a esta tesis. | es_ES |
dc.description.sponsorship | First of all, I want to express my gratitude to the Spanish Ministry of Economy and Com-petitiveness for financing my doctoral studies through the research project “Hydrological Rehabilitation of Urban Road Infrastructures (RHIVU)” (Ref. BIA2012-32463). I would also like to extend my sincere appreciation to all the entities that provided the data nec-essary to develop this thesis: Helsinki Region Environmental Services Authority (HSY), Map Service of Espoo, National Land Survey of Finland, Geological Survey of Finland, EURO-CORDEX and European Climate Assessment & Dataset. | es_ES |
dc.format.extent | 270 p. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject.other | Climate change | es_ES |
dc.subject.other | Geographic Information Systems | es_ES |
dc.subject.other | Multi-criteria decision analysis | es_ES |
dc.subject.other | Pervious pavement structures | es_ES |
dc.subject.other | Stormwater modelling | es_ES |
dc.subject.other | Análisis multi-criterio | es_ES |
dc.subject.other | Cambio climático | es_ES |
dc.subject.other | Modelado de aguas pluviales | es_ES |
dc.subject.other | Pavimentos permeables | es_ES |
dc.subject.other | Sistemas de Información Geográfica | es_ES |
dc.title | Hydrological modelling of urban catchments under climate change for the design of a spatial decision support system to mitigate flooding using pervious pavements meeting the principles of sustainability | es_ES |
dc.title.alternative | Modelado hidrológico de cuencas urbanas bajo cambio climático para diseñar un sistema espacial de apoyo a la decisión que mitigue inundaciones mediante pavimentos permeables cumpliendo los principios de sostenibilidad | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | es_ES |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |