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dc.contributor.authorGonzález López, Jesús Ángel 
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2016-08-17T12:34:02Z
dc.date.available2017-06-30T02:45:11Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.issn0210-6124
dc.identifier.issn1989-6840
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10902/8778
dc.description.abstractThis essay examines Jonathan Franzen’s novel Freedom (2010) and explores the symbolic way in which this novel uses the urban and regional spaces/places of the United States. Franzen’s use of space/place is related to Francis Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby (1925), as well as to Franzen’s previous novels, his well-known Harper’s essay (1996), and other writings like “A Rooting Interest” (2012) or his memoir The Discomfort Zone (2007), where he scrutinizes his own position as a writer and his attitude towards nature. Franzen’s environmental concerns in the novel are also considered from the perspective of ecocriticism. The conclusion is that following Fitzgerald’s example, Franzen uses the East and West (and the urban locales of the inner city and the suburbs) as a backdrop to explore not only the meanings and interpretations of the word freedom (as has been repeatedly pointed out) but also the hopes and aspirations shared by the people of his country, the different dimensions and contradictions of the amalgam of promises and myths known as the American Dream.es_ES
dc.description.abstractEste artículo analiza la última novela de Jonathan Franzen, Freedom (2010), y explora el modo simbólico en que esta novela usa los espacios regionales y urbanos de los Estados Unidos. Este uso de espacios y lugares se relaciona con The Great Gatsby (1925), de Francis Scott Fitzgerald, así como con las novelas anteriores de Franzen, su ensayo “Perchance to Dream” —conocido como el “Harper’s essay” (1996)— y otros textos como “A Rooting Interest” (2012) y The Discomfort Zone (2007) donde Franzen examina su propia posición como escritor y su actitud hacia la naturaleza. Las preocupaciones medioambientales de Franzen en esta novela se estudian también desde la perspectiva de la ecocrítica. La conclusión es que, inspirado por el ejemplo de Fitzgerald, Franzen usa el Este y el Oeste de los Estados Unidos (así como los espacios urbanos del centro de las ciudades y las zonas residenciales) como telón de fondo desde el que explorar no sólo los significados e interpretaciones de la palabra libertad (como han señalado diversos críticos), sino también las esperanzas y aspiraciones compartidas por los habitantes de su país, las diversas dimensiones y contradicciones de esa amalgama de promesas y mitos conocida como el sueño americano.es_ES
dc.format.extent20 p.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherAsociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanoses_ES
dc.rights© Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanoses_ES
dc.sourceAtlantis. Revista de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos, 2015, 37(I), 11-29es_ES
dc.subject.otherJonathan Franzenes_ES
dc.subject.otherFreedomes_ES
dc.subject.otherAmerican Dreames_ES
dc.subject.otherSpacees_ES
dc.subject.otherPlacees_ES
dc.subject.otherF. Scott Fitzgeraldes_ES
dc.subject.otherThe Great Gatsbyes_ES
dc.subject.otherSueño americanoes_ES
dc.subject.otherEspacioes_ES
dc.subject.otherEl Gran Gatsbyes_ES
dc.titleEastern and Western Promises in Jonathan Franzen's Freedomes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES


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