The public sector of the future : a quantitative and qualitative analysis of efficiency, equity and social cohesion in Europe
El sector público del futuro : un análisis cuantitativo y cualitativo desde la óptica de la eficiencia, equidad y la cohesión social
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URI: http://hdl.handle.net/10902/7411Registro completo
Mostrar el registro completo DCAutoría
Alonso Alonso, José Manuel
Fecha
2015-10-06Derechos
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Palabras clave
New Public Management
Public sector reform
Marketization
Outsourcing
Public sector performance
Healthcare reform
Resumen/Abstract
ABSTRACT: The overall aim of this doctoral research is to evaluate the reform of the public sector implemented by governments across the European Union during the last decades, with a particular focus on those policies associated to the New Public Management (NPM) doctrine. This research aims to contribute to our understanding of the impact of public sector reforms by integrating regional and national analyses and to the development of future public sector reform strategies by drawing lessons from the past. We focus, therefore, on reforms implemented at the national and regional government levels, and on those sectors whose reform has significant consequences for social cohesion, such as healthcare. Our results suggest, overall, that NPM-related policies were not as beneficial as predicted by NPM advocates. Although there will be multiple occasions where market-based mechanisms, such as outsourcing and/or the use of Public-Private Partnerships, led to improve public sector performance, our findings clearly point that, within our research context, it did not happen. In this light, our findings support, we believe, the increasing claim among the scholarly community to move beyond NPM practices and develop a new theory of public service delivery more focused on citizens as service users instead of citizens as service consumers.
RESUMEN:El objetivo general de esta investigación doctoral es evaluar las reformas del sector público implementadas por gobiernos de países de la Unión Europea durante las últimas décadas, con una atención particular a aquellas políticas asociadas a la denominada Nueva Gestión Pública (NGP). La presente tesis doctoral tiene como objetivo contribuir a la comprensión del impacto de las reformas del sector público mediante la integración de análisis regionales y nacionales, con el objeto de contribuir al desarrollo de futuras estrategias de reforma mediante el análisis de reformas pasadas. Nuestros resultados indican, en general, que aquellas políticas analizadas de corte NGP no han sido tan beneficiosas como anticiparon los defensores de la NGP en los años ochenta y noventa. Aunque sin duda se han podido dar numerosos casos en los que mecanismos de mercado, como la externalización y/o la colaboración público–privada, han contribuido a mejorar el rendimiento del sector público, nuestros resultados sugieren que, en los diferentes contextos analizados, los efectos de adoptar políticas de mercantilización en la provisión de servicios públicos no han sido todo lo beneficiosos que se podía esperar. En este sentido, nuestros resultados apoyan la creciente demanda entre la comunidad académica de ir más allá de las prácticas asociadas a la NGP y desarrollar una nueva teoría sobre la prestación de servicios públicos más centrada en los ciudadanos como usuarios de servicios públicos en lugar de como consumidores.
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