Psychometric properties of a silent word reading test (LEO-1-min)
Propiedades psicométricas de una prueba de lectura de palabras (LEO-1-min)
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2019-09-01Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International © Universidad de Almería and Ilustre Colegio Oficial de la Psicología de Andalucía Oriental (Spain)
Publicado en
Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 2019, 17(48), 411-436
Editorial
Universidad de Almería Servicio de Publicaciones
Palabras clave
Word decoding
Reading development
Reading test
Pencil-and-paper test
Lexical decision task
Lectura de palabras
Desarrollo lector
Test de lectura
Tareas de decisión léxica
Resumen/Abstract
Introduction. Teachers and researchers often need to evaluate word decoding skill in groupwise and in a short time. The LEO-1-min test is created to measure word reading through a
lexical decision procedure where the examinee identifies pseudowords in a list of frequent
words.
Objetive. To examine the reliability and validity of LEO-1-min, a silent word reading test,
suitable for quick assess of reading abilities in a wide age range of students.
Method. Participants were 284 children from 1st to 6th grade of a subsidized Primary School.
We created four alternate forms of the LEO-1-min, each with 180 stimuli (132 words and 48
pseudowords).
Results. The results show an adequate parallel forms reliability of the scores (range rs = from
.57 to .81). High correlations were found between the scores on the LEO-1-min and the scores
on a standardized reading aloud test. The discriminant analysis of the scores on the LEO?1-
min shows a high level of success in predicting the oral word decoding performance.
Discussion and Conclusion. LEO-1-min reliability is acceptable to good. Lexical decision in
LEO-1-min and oral reading are highly correlated, which support using lexical decision as a
groupwise test to screen for poor word readers. Form A of the test and provisional scales are
presented for each primary grade.
Introducción. Maestros e investigadores necesitan con frecuencia evaluar la lectura de palabras en grupo y en poco tiempo. El test LEO-1-min fue creado para medir la lectura de palabras a través de una tarea de decisión léxica donde el examinado debe identificar pseudopalabras dentro de una lista de palabras frecuentes.
Método. Participaron 284 niños de 1º a 6
º de una escuela pública concertada. Se crearon cuatro formas alternativas del LEO-1-min, cada una con 180 estímulos (132 palabras y 48 pseudopalabras).
Resultados. Los resultados mostraron que una adecuada fiabilidad para formas alternas (rango rs = de .57 a .81). Se encontraron altas correlaciones entre las puntaciones en el LEO-1-
min y las de un test estandardizado de lectura en voz alta. El análisis discriminante de las
puntuaciones del LEO-1-min mostró un alto nivel de éxito en la predicción del rendimiento en
lectura oral.
Discusión y Conclusion: La fiabilidad de las puntuaciones del LEO-1-min es aceptable a
buena. La tarea de decisión léxica del LEO-1-min mostró una alta correlación con la lectura
oral, lo que apoya el uso de la decisión léxica como test grupal para identificar rápidamente
lectores con pobre lectura de palabras. Se ofrece la Forma A del test y baremos provisionales
por curso.
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