Mostrar el registro sencillo

dc.contributor.authorSuárez-Rodríguez, Ángela 
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2025-09-22T14:18:33Z
dc.date.available2025-09-22T14:18:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1137-6368
dc.identifier.issn2386-4834
dc.identifier.otherRTI2018-097186-B-I00es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10902/37239
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to provide a critical comparative analysis of the disgust discourse in Chimamanda Ngozi Adichie's "Americanah" (2013) and NoViolet Bulawayo's "We Need New Names" (2013) so as to better understand the current politics of Afrodiasporic subjectivation. Built primarily on Sara Ahmed's reflections on the emotional economies of disgust developed in "The Cultural Politics of Emotion" (2004), the discussion explores the relationship between space, emotions and subjectivity from the perspective of the "emotional turn" which is still under development within Postcolonial and Gender Urban Studies. This approach has enabled the understanding of the geographies of disgust in the two selected novels as an illustration of the exclusion process of racialisation in present urban spaces. Moreover, the interpretation of their protagonists as personifications of Isabel Carrera Suárez's "post-colonial and post-diasporic pedestrian" (2015) has showed how an abject condition in non-western cities is primarily the result of the diverse forms of violence resulting from a failed process of decolonisation, while this corresponds to an ambivalent social positionality in the hegemonic metropolis. Social abjection has been thus revealed as a fundamental negotiation status in the subjectivation process of contemporary Afrodiasporians.es_ES
dc.description.abstractEl propósito de este artículo es aportar un análisis crítico comparativo del discurso del asco en "Americanah" (2013), de Chimamanda Ngozi Adichie, y "We Need New Names" (2013), de NoViolet Bulawayo, para obtener un conocimiento más profundo de las políticas actuales de subjetivación afrodiaspórica. La discusión, fundamentada principalmente en las reflexiones de Sara Ahmed en "The Cultural Politics of Emotion" sobre las economías afectivas del asco (2004), examina la relación entre el espacio, las emociones y la subjetividad desde la perspectiva del "giro emocional" que todavía está desarrollándose dentro de los Estudios Urbanos Postcoloniales y de Género. Este planteamiento ha permitido reconocer las geografías del asco en las dos novelas seleccionadas que ilustran los procesos de racialización de los espacios urbanos contemporáneos. Asimismo, la identificación de sus protagonistas como personificaciones del "peatón" postcolonial y postdiaspórico de Isabel Carrera Suárez (2015) ha revelado que la condición abyecta en las ciudades no occidentales resulta principalmente de las diversas formas de violencia que se derivan de un proceso de descolonización fallido, mientras que este se corresponde con una posicionalidad social ambivalente en la metrópolis hegemónica. En este sentido, la abyección social se revela como una forma de negociación fundamental en el proceso de subjetivación de los sujetos afrodiaspóricos contemporáneos.es_ES
dc.description.sponsorshipThe author wishes to acknowledge that the research carried out for the writing of this article has been funded by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities within the R&D Project “Strangers and Cosmopolitans: Alternative Worlds in Contemporary Literatures”, STRANGER (RTI2018-097186-B-I00), as well as the support of the Government of Asturias for the Research Group “Intersections: Contemporary Literatures, Cultures and Theories” (IDI/ 2018/ 000167).es_ES
dc.format.extent18 p.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherDepartamento de Filología Inglesa y Alemana Universidad de Zaragozaes_ES
dc.rightsAttribution 4.0 Internationales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceMiscelánea, 2019, 60, 127-144es_ES
dc.subject.otherGeographies of disgust.es_ES
dc.subject.otherAbject conditiones_ES
dc.subject.otherAfrodiasporic subjectivityes_ES
dc.subject.otherChimamanda Ngozi Adichiees_ES
dc.subject.otherNoViolet Bulawayoes_ES
dc.subject.otherGeografías del ascoes_ES
dc.subject.otherCondición abyectaes_ES
dc.subject.otherSubjetividad afrodiaspóricaes_ES
dc.titleA spatio-emotional analysis of the disgust discourse in contemporary afrodiasporic fiction: Adichie's "Americanah" and Bulawayo's "We need new names"es_ES
dc.title.alternativeUn análisis espacio-emocional del discurso del asco en la ficción afrodiaspórica contemporánea: "Americanah", de Adichie y "We need new names" de Bulawayoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherVersionhttps://doi.org/10.26754/ojs_misc/mj.20196295es_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/RTI2018-097186-B-I00/ES/EXTRAÑOS COSMOPOLITAS: MUNDOS ALTERNATIVOS EN LA ESCRITURA CONTEMPORANEA/es_ES
dc.identifier.DOI10.26754/ojs_misc/mj.20196295
dc.type.versionpublishedVersiones_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo

Attribution 4.0 InternationalExcepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution 4.0 International