dc.contributor.author | Egorova, Vera | |
dc.contributor.author | Bedía Jiménez, Joaquín | |
dc.contributor.author | Fernández Quiruelas, Valvanuz | |
dc.contributor.author | Frías Domínguez, María Dolores | |
dc.contributor.author | Manzanas, Rodrigo | |
dc.contributor.author | Pérez Carabaza, Sara | |
dc.contributor.author | Sordo García, Carmen María | |
dc.contributor.author | Casanueva Vicente, Ana | |
dc.contributor.other | Universidad de Cantabria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2025-08-18T07:34:20Z | |
dc.date.available | 2025-08-18T07:34:20Z | |
dc.date.issued | 2025-05 | |
dc.identifier.issn | 2529-9824 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10902/36886 | |
dc.description.abstract | Introduction: The study focuses on the incorporation of audiovisual resources and the flipped classroom strategy in computer laboratories. These techniques are effective in enriching the teaching-learning process, providing students with a more interactive approach.
Methodology: The methodology implemented during the 2023-24 academic year by the "InMaths" teaching innovation group at the University of Cantabria is presented. The methodology included the production of videos, their integration into computer practical classes, and the analysis of their impact on learning the use of software in mathematics.
Results: Results from 300 surveys across all subjects included in the study indicate that the implementation of the flipped classroom strategy with audiovisual support improves student motivation and participation in their learning. Students value the videos positively and believe that this strategy better prepares them for practical activities.
Discussion: The results are consistent with previous research indicating that the flipped classroom strategy can enhance student preparation and participation, although the evaluation experience with control and experimental groups only showed grade improvements in some subjects and student groups.
Conclusions: The methodology can help students develop a deeper understanding of mathematical concepts and improve their skills in solving problems with specific software. | es_ES |
dc.description.abstract | Introducción: El estudio se enfoca en la incorporación de recursos audiovisuales y la estrategia del aula invertida en prácticas de ordenador. Estas técnicas son efectivas para enriquecer el proceso de enseñanza-aprendizaje, proporcionando a los estudiantes un enfoque más interactivo
Metodología: Se presenta la metodología implementada durante el curso 2023-24 por el grupo de innovación docente "InMaths" en la Universidad de Cantabria. La metodología incluyó la producción de videos, su integración en clases prácticas de ordenador y el análisis del impacto de los mismos en el aprendizaje del uso de software en matemáticas.
Resultados: Los resultados de 300 encuestas realizadas en todas las materias del estudio indican que la implementación del aula invertida con soporte audiovisual mejora la motivación y la participación del alumnado en su aprendizaje. Los alumnos valoran positivamente los videos y creen que esta estrategia les prepara mejor para las actividades de prácticas.
Discusión: Los resultados son coherentes con investigaciones anteriores que indican que la estrategia del aula invertida puede mejorar la preparación y participación del alumnado aunque en la experiencia de evaluación realizada con grupos de control y experimental solo se ha observado una mejora en la calificación en algunas asignaturas y grupos de estudiantes.
Conclusiones: La metodología utilizada está muy bien percibida por el alumnado y puede mejorar sus habilidades para resolver problemas académicos a través del uso de herramientas de software. | es_ES |
dc.description.sponsorship | The present work is supported by the University of Cantabria through the project “Recursos Audiovisuales para la Implementación de Estrategias de Aula Invertida en Laboratorios de INGeniería (RAISING)”of the II Convocatoria de Generación de Recursos Docentes Audiovisuales and by the Department of Applied Mathematics and Computational Science. | es_ES |
dc.format.extent | 22 p. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | HISIN | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | European Public & Social Innovation Review, 2025, 10, 1-22 | es_ES |
dc.subject.other | Audiovisual resources | es_ES |
dc.subject.other | Computer lab practices | es_ES |
dc.subject.other | Educational videos | es_ES |
dc.subject.other | Engineering students | es_ES |
dc.subject.other | Flipped classroom | es_ES |
dc.subject.other | Self-directed learning | es_ES |
dc.subject.other | Mathematical software | es_ES |
dc.subject.other | Mathematics teaching | es_ES |
dc.subject.other | Recursos audiovisuales | es_ES |
dc.subject.other | Prácticas de ordenador | es_ES |
dc.subject.other | Vídeos educativos | es_ES |
dc.subject.other | Estudiantes de ingeniería | es_ES |
dc.subject.other | Aula invertida | es_ES |
dc.subject.other | Autoaprendizaje | es_ES |
dc.subject.other | Software matemático | es_ES |
dc.subject.other | Enseñanza de matemáticas | es_ES |
dc.title | Audiovisual support for a flipped classroom in Engineering Mathematics labs | es_ES |
dc.title.alternative | Apoyo audiovisual en un modelo de aula invertida en las prácticas de Matemáticas en Grados de Ingeniería | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.relation.publisherVersion | https://doi.org/10.31637/epsir-2025-2121 | es_ES |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.identifier.DOI | 10.31637/epsir-2025-2121 | |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |