A protocol for the annotation of evaluative stance and metaphor across four discourse genres
Ver/ Abrir
Registro completo
Mostrar el registro completo DCAutoría
Hidalgo Downing, Laura; Pérez Sobrino, Paula; Filardo Llamas, Laura; Maíz Arévalo, Carmen; Núñez Perucha, Begoña; Sánchez Moya, Alfonso; Williams Camus, Julia Teresa
Fecha
2024Derechos
Attribution 4.0 International © John Benjamins Publishing Company
Publicado en
Revista Española de Lingüística Aplicada, 2024, 37(2), 486-517
Editorial
SGEL-Educación
Enlace a la publicación
Palabras clave
Evaluation
Stance
Evaluative metaphor
Evaluation annotation
Evaluation in genres
Evaluación
Posicionamiento
Metáfora evaluativa
Anotación de la evaluación
Evaluación en géneros discursivos
Resumen/Abstract
The present article contributes to research on evaluation by addressing two complementary objectives: first, we present a protocol for the identification and annotation of evaluation in English discourse and, second, we show the results of the implementation of the protocol in the annotation of evaluation in a sample of a corpus of four genres. We first describe the protocol by discussing the theoretical and methodological grounding of the annotation scheme, the criteria, the categories, the steps for the implementation of the protocol and an illustrative example of the application of the protocol to a short extract. We subsequently provide the preliminary results of a pilot study with the frequency of evaluative expressions across the four genres. Results show that while adjectives and non-metaphoric evaluative expressions are overall more frequent, there are differences regarding the preference for positive or negative value and regarding the frequency of
function.
Este articulo contribuye a la investigación sobre la evaluación al abordar dos objetivos complementarios: en primer lugar, presentamos un protocolo para la identificación y anotación de la evaluación en el discurso en lengua inglesa; y, en segundo lugar, mostramos los resultados obtenidos al implementar dicho protocolo en una muestra de un corpus de cuatro géneros discursivos. Comenzamos con la descripción del protocolo y la fundamentación teórica y metodológica del mismo, asi como los criterios, los pasos para la implementación del protocolo y un ejemplo ilustrativo de su aplicación a un texto breve. A continuación, presentamos los resultados preliminares de un estudio piloto sobre la frecuencia de las expresiones evaluativas en cuatro géneros discursivos. Los resultados muestran que los adjetivos y las expresiones evaluativas no metafóricas son más frecuentes, pero hay diferencias en los diferentes géneros en la frecuencia de la evaluación positiva o negativa y la frecuencia de las funciones.