Una experiencia evaluando la competencia matemática
An experience evaluating the mathematical competence
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URI: https://hdl.handle.net/10902/35613Registro completo
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Bontempini Rey, JanaFecha
2024-06-13Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Disponible después de
2024-06-13
Palabras clave
LOMLOE
Evaluación de la competencia matemática
Informe PISA
Ansiedad matemática
Evaluation of the mathematical competence
PISA report
Mathematics anxiety
Resumen/Abstract
Recent legislative changes incorporate a new method of learning assessment, competency-based evaluation, and a greater importance of socio-affective issues, while the topic of so-called mathematics anxiety continues to grow. Meanwhile, the latest edition of PISA, focused on the mathematical competence, reveals catastrophic results, which invite us to reflect on the declining student performance that has been taking place in the last decade at an international level. By combining these two issues, an experiment is carried out in several groups of students from the 4th year of ESO in a secondary school in Cantabria, where, in addition to trying to measure the mathematical competence of its students, it seeks to understand their outlook on mathematics and the difficulties they face with this subject. In consequence, data was obtained showing a certain amount of anxiety towards mathematics and a general lack of interest for the subject.
Los recientes cambios legislativos incorporan un nuevo método de valoración del aprendizaje, la evaluación por competencias, y una mayor importancia de las cuestiones socioafectivas, a la vez que sigue creciendo el tópico de la llamada ansiedad matemática. Por otro lado, la última edición de PISA, enfocada en la competencia matemática, trae consigo unos resultados catastróficos, que invitan a reflexionar sobre el descenso del rendimiento del alumnado que ha tenido lugar en la última década a nivel internacional.
Unificando estas dos cuestiones, se lleva a cabo una experiencia en varios grupos de 4º de ESO de un centro cántabro, donde, además de tratar de evaluar la competencia matemática de su alumnado, se busca entender su perspectiva hacia las matemáticas y las dificultades a las que se enfrentan con esta materia. De esta manera, se obtienen diversos datos que muestran un cierto grado.