The intention to share a sustainability communication about a tourism destination
La intención de compartir comunicación sobre sostenibilidad de un destino turístico
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García de los Salmones, María del Mar


Fecha
2024Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Publicado en
Spanish Journal of Marketing - ESIC, 2024
Editorial
Emerald
Resumen/Abstract
Purpose: This paper aims to analyse the determinants of the intention to share a post about an environmental issue posted by a tourism destination on Facebook. The authors use the stimulus-organism-response (SOR) model as a theoretical framework and consider cognitive variables (destination social responsibility, tourist social responsibility and three types of congruence) as antecedents of emotions and of the tourists response (intention to share). Specific factors related to the social platform (attachment and active use of social media) are also included.
Design/methodology/approach:The model was tested for two destinations with different positioning (green tourism versus sun and beach). For the sampling strategy, the authors conducted an online poll targeting Facebook users who had undertaken at least one trip in the previous year. The sample consisted of 1,001 individuals.
Findings: The empirical evidence obtained indicates that consumer-cause congruence is the most important variable for explaining the intention to share the post for both destinations, with the destination cause congruence being non-significant. The authors also observed that active participation on the social network stimulated the intention to share this specific content.
Originality/value: Unlike prior research, this paper examined consumer motivators for engaging with online corporate social responsibility content for tourism destinations, specifically focusing on destination social responsibility in sustainable tourism. The model also incorporates three types of congruence, revealing variations in their impact on explaining the intention to share sustainability-related posts
Objetivo: Este trabajo analiza los determinantes de la intención de compartir una publicación sobre un tema ambiental publicada por un destino turístico en Facebook. Utilizamos el modelo estímulo-organismo respuesta (SOR, por sus siglas en inglés) como marco teórico y consideramos variables cognitivas (responsabilidad social del destino, responsabilidad social del turista y tres tipos de congruencia) como antecedentes de las emociones y de la respuesta de los turistas (intención de compartir). También se incluyen factores específicos relacionados con la plataforma social (apego y uso activo de las redes sociales).
Diseño/metodología/enfoque: El modelo se probó para dos destinos con diferentes posicionamientos (turismo verde versus sol y playa). Para la estrategia de muestreo, realizamos una encuesta en línea dirigida a usuarios de Facebook que habían realizado al menos un viaje en el año anterior. La muestra consistió en 1.001 individuos.
Resultados: La evidencia empírica obtenida indica que la congruencia consumidor-causa es la variable más importante para explicar la intención de compartir la publicación en ambos destinos, mientras que la congruencia destino-causa no fue significativa. También observamos que la participación activa en la red social estimuló la intención de compartir este contenido específico.
Originalidad: A diferencia de investigaciones previas, este artículo examinó los motivadores del consumidor para interactuar con contenido de responsabilidad social corporativa en línea de destinos turísticos, enfocándose específicamente en la responsabilidad social del destino en el turismo sostenible. El modelo también incorpora tres tipos de congruencia, revelando variaciones en su impacto en la explicación de la intención de compartir publicaciones relacionadas con la sostenibilidad
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