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dc.contributor.authorPalomera Martín, Raquel 
dc.contributor.authorFernández Fuertes, Andrés Avelino 
dc.contributor.authorVilloria Álvaro, Sonia
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2024-12-12T14:30:29Z
dc.date.available2024-12-12T14:30:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn0210-9395
dc.identifier.issn1579-3699
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10902/34640
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore the potential role of emotional intelligence as a significant predictor of academic performance in secondary school students, while concurrently factoring in other pertinent personal factors in the prediction model, such as general intelligence, academic selfefficacy and scholar motivation. A cross-sectional correlational study was carried out with a sample of 427 adolescents aged between 12 and 17 (M = 13.83; SD = 1.40). The analyses carried out revealed that academic self-efficacy was the foremost predictor of academic performance, followed by general intelligence, performance-inhibiting anxiety and the experiential area of emotional intelligence. This study's findings conclude that emotional intelligence is a contributory skill in explaining adolescent academic performance.es_ES
dc.description.abstractEn este trabajo se analiza si la inteligencia emocional, entendida como habilidad, contribuye a un mayor rendimiento académico del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria, cuando se tienen en cuenta otros factores históricamente relevantes en su predicción: inteligencia general, motivación escolar y autoeficacia académica. Se realizó un estudio correlacional de naturaleza transversal con una muestra de 427 adolescentes entre 12 y 17 años (M = 13.83; DT = 1.40). Los análisis efectuados identificaron la autoeficacia académica como el predictor más destacable del rendimiento académico adolescente, seguido de la inteligencia general, la ansiedad inhibidora del rendimiento y la inteligencia emocional experiencial. Esta investigación lleva a concluir que la inteligencia emocional es una competencia que complementa la comprensión del rendimiento académico en la adolescencia.es_ES
dc.format.extent11 p.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSagees_ES
dc.rights© 2019 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. DOI: 10.1080/13676261.2019.1571176es_ES
dc.sourceStudies in psychology, 2024, 45(2-3), 251-268es_ES
dc.subject.otherEmotional intelligencees_ES
dc.subject.otherGeneral intelligencees_ES
dc.subject.otherAcademic self-efficacyes_ES
dc.subject.otherScholar motivationes_ES
dc.subject.otherAcademic performancees_ES
dc.subject.otherInteligencia emocionales_ES
dc.subject.otherInteligencia generales_ES
dc.subject.otherAutoeficacia académicaes_ES
dc.subject.otherMotivación escolares_ES
dc.subject.otherRendimiento académicoes_ES
dc.titleAnalysis of the relative impact of emotional intelligence on explaining adolescent academic performancees_ES
dc.title.alternativeAnálisis del impacto relativo de la inteligencia emocional en la explicación del rendimiento académico adolescentees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherVersionhttps://doi.org/10.1177/02109395241241388es_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.identifier.DOI10.1177/02109395241241388
dc.type.versionacceptedVersiones_ES


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