dc.contributor.advisor | Sánchez Díaz de la Campa, Francisco J. | |
dc.contributor.author | Schleich Ortiz, Fernando | |
dc.contributor.other | Universidad de Cantabria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2024-03-26T11:31:05Z | |
dc.date.available | 2024-03-26T11:31:05Z | |
dc.date.issued | 2024-03-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10902/32451 | |
dc.description.abstract | Este Trabajo Fin de Master, titulado ‘‘GESTIÓN DE LAS VELAS DEL ROYAL CLIPPER’’ es un trabajo académico que busca la realización de un procedimiento documentado a través del cual facilitar a los diferentes oficiales de guardia de navegación la utilización de las velas durante la navegación del buque. El trabajo también se ocupa de la implantación de un ciclo de mejora responsable de mejorar continuamente el mencionado procedimiento.
Gestionar las velas consiste tanto en disponer de reglas preestablecidas para manejar las velas (sinónimo de tener un procedimiento operacional para controlar esta actividad) como en mejorar continuamente dicho manejo (el sistema de gestión dispone de ciclos de mejora que se dedican a mejorar los procedimientos operacionales).
Gestionar = controlar + mejorar
Gestionar = aplicar procedimientos operacionales + mejorarlos continuamente aplicando ciclos de mejora
Tal como se ha visto en las asignaturas del Máster en Ingeniería Náutica y Gestión Marítima de la Universidad de Cantabria, un procedimiento documentado se compone de un cuerpo y de formularios, instrucciones técnicas, hoja de control y, si es imprescindible, documentación externa, que harán más sencilla la familiarización y la toma de decisiones durante las navegaciones en el buque de pasaje a vela Royal Clipper de la naviera Star Clippers LTD en el cual he estado embarcado como tercer oficial y alumno un total de 1 año.
A su vez, el trabajo aborda cómo implantar ciclos de mejora. Para ello se recurre a los mapas de procesos y demás conocimientos al respecto impartidos en la asignatura Sistemas Integrados de Gestión del citado Máster. | es_ES |
dc.description.abstract | This Master’s degree final project, titled "ROYAL CLIPPER SAILING MANAGEMENT," represents an academic endeavor with the primary objective of formulating a well-documented procedure to streamline the utilization of sails during the navigation of the Royal Clipper ship, catering to different on-duty navigation officers. The project is underpinned by the incorporation of a continuous improvement cycle aimed at refining the aforementioned procedure.
Effective sail management entails the establishment of predefined rules governing sail handling, synonymous with the development of an operational procedure for controlling this activity. Moreover, it involves an ongoing commitment to enhance this management, with the management system encompassing dedicated improvement cycles focused on refining operational procedures.
Managing = controlling + improving
Managing = applying procedures + continuously improving through improvement cycles
In the interest of clarity and practicality, the procedure will be meticulously documented using a variety of tools, including flowcharts, forms, technical instructions, and other pertinent documents. These resources are designed to facilitate comprehension and decision-making for navigation officers during voyages aboard the Royal Clipper, a sailing passenger ship operated by Star Clippers LTD. My involvement as a third officer and student on board for a cumulative period of one year has informed this initiative.
Leveraging my firsthand experience in conducting diverse navigation types across two campaigns, supplemented by insights from consulted books, documents, and knowledge acquired during my 5-year course at the “Escuela Técnica Superior de Náutica de Santander”—with a particular focus on the Master's program and the subject of “Sistemas Integrados de Gestión” related to maintaining processes in a state of continuous and controlled improvement—this Master's thesis encapsulates essential insights. It aims to provide a comprehensive understanding of the specific vessel, facilitating a nuanced grasp of the management of various sailing navigations and maneuvers, both common and uncommon, that I have been privileged to execute. | es_ES |
dc.format.extent | 92 p. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject.other | Gestión operacional | es_ES |
dc.subject.other | Transporte marítimo | es_ES |
dc.subject.other | Motovelero | es_ES |
dc.subject.other | Operational management | es_ES |
dc.subject.other | Maritime transport | es_ES |
dc.subject.other | Motor-sail vessel | es_ES |
dc.title | Gestión de las velas Del Royal Clipper | es_ES |
dc.title.alternative | Royal Clipper Sails management | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es_ES |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.description.degree | Máster en Ingeniería Náutica y Gestión Marítima | es_ES |