Androcentric club narratives around spanish football: press coverage of athletic bilbao's men and women teams
Narrativas de club androcéntricas en el fútbol español: cobertura de prensa de los equipos de hombres y mujeres del Athletic Bilbao
Ver/ Abrir
Registro completo
Mostrar el registro completo DCFecha
2023Derechos
Attribution 4.0 International
Publicado en
Movimento: Revista de Educaçao Fisica de la UFRGS, 2023, 29, e29027
Editorial
Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Educação Física.
Enlace a la publicación
Palabras clave
Androcentrism
Football
Pres
Social Construction of Gender
Case Study
Resumen/Abstract
This research focuses on the androcentric hierarchy of identity narratives in football. We explore how such discourses are planned in terms of gender at The club level. We enquire into the presence of and the role played by women footballers in the narrative construction of clubs as portrayed in media outlets. Our case
study focuses on Athletic Bilbao, a pioneering club in women?s football in Spain. The methodology used is based on content analysis, covering three full seasons (2018-19, 2019-20 and 2020-21) of the front pages of four newspapers (As, Mundo Deportivo, El Correo and Deia). We found a sexist relational system with two major categories ? sequential and normative ? in the construction and reproduction of information. We point out the prevalence of sporting narratives focused on men and, in relational terms, the invisibility and, in a best-case scenario, the peripheralization of information about women.proio
Esta investigación se centra en la jerarquización androcéntrica de las narrativas identitarias en el fútbol. Se explora cómo se planifican tales discursos en clave de género y a nivel de club. Se indaga sobre la presencia y el rol que desempeñan las jugadoras en la construcción narrativa de los clubes mediante los medios de comunicación. Nuestro caso de estudio es el Athletic Bilbao, un club pionero en el desarrollo del fútbol femenino en España. Metodológicamente, se realiza un análisis de contenido de las portadas de cuatro periódicos (As, Mundo Deportivo, El Correo, Deia) durante tres temporadas completas (2018-19, 2019-20, 2020-21). Se registra un sistema relacional sexista con dos grandes categorías, secuencial y normativa, en la construcción y reproducción informativa. Se subraya la omnipresencia de las narrativas alrededor de las prácticas masculinas. En términos relacionales, se invisibiliza y, en el mejor de los casos, se periferiza la información sobre las mujeres.
Colecciones a las que pertenece
- D11 Artículos [787]