Entrepreneurial orientation, learning orientation, market orientation, and organizational performance: family firms versus non-family firms
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URI: https://hdl.handle.net/10902/26758ISSN: 2444-877X
ISSN: 2444-8788
ISSN: 2174-4874
ISSN: 2174-2529
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2020-05-31Derechos
© The authors. European Journal of Family Business. Published by University of Málaga. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license
Publicado en
European Journal of Family Business, 2020, 10(1), 6-19
Editorial
Universidad de Málaga
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Palabras clave
Strategic orientation
Entrepreneurial orientation
Learning orientation
Market orientation
Performance
Family firm
Orientación estratégica
Orientación emprendedora
Orientación al aprendizaje
Orientación al mercado
Performance
Empresa familiar
Resumen/Abstract
ABSTRACT: Firms develop and use multiple strategic orientations. However, the investigations considering more than one strategic orientation are scant and have paid scant attention to the singular context of family firms, despite the growing evidence of their special strategic behavior. To cover these research gaps, we analyze the combined effects of three strategic orientations (mainly, entrepreneurial orientation, learning orientation, and market orientation) on family firm's performance, by comparing family firms and non-family firms from Spain and Portugal. Our results show that the entrepreneurial orientation is the strategic orientation with higher impact on family firm performance, followed by market orientation, so, our work offers family firms some insights to an improved performance. In addition our work contributes to literature by corroborating the idea of strategic equifinality.
RESUMEN: Las empresas desarrollan y utilizan múltiples orientaciones estratégicas. Sin embargo, pocos estudios han considerado más de una orientación estratégica y los existentes han prestado escasas atención las empresas familiares, a pesar de la creciente evidencia del comportamiento estratégico diferencial de estas empresas. Para cubrir este gap en la investigación, analizamos los efectos combinados de tres orientaciones estratégicas (orientación emprendedora, orientación al aprendizaje y orientación al mercado) en la performace de las empresas familiares comparando empresas familiares y no familiares de España y Portugal. Nuestros resultados muestran diferencias en el comportamiento estratégico de las empresas familiares, pero no encontramos diferencias en el desempeño, lo que corrobora la idea de la equifinalidad estratégica.
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