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    'Mondays at the sun': Unemployment, Time Use, and Consumption Patterns in Spain

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    MondaysAtThe.pdf (106.2Kb)
    Identificadores
    URI: http://hdl.handle.net/10902/25164
    ISSN: 1696-750X
    ISSN: 1696-7496
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    Autoría
    Ahn Jung, NamkeeAutoridad Unican; Jimeno, Juan Francisco; Ugidos, Arantza
    Fecha
    2003
    Derechos
    © FEDEA
    Publicado en
    Documentos de trabajo ( FEDEA ), ISSN 1696-7496, Nº. 18, 2007¡3, págs. 1-24
    Editorial
    Fundación de Estudios de Economía Aplicada
    Palabras clave
    Allocation of time
    Unemployment
    Consumption
    Asignación del tiempo
    Desempleo
    Consumo
    Resumen/Abstract
    ABSTRACT. This paper is a first step towards learning about the implications of unemployment with regard to the combination of consumption expenditures and time use within households under the theoretical base on Becker?s (1964) household production theory. We examine the Spanish experience, where the unemployment rate was above 15% since the early 1980s up to the late 1990s and, clearly, many unemployed workers were out of jobs involuntarily, hence forced to adjust their time and consumption allocation patterns accordingly. Our results, overall, seem consistent with the main prediction of the household production theory. What we found is that time intensive commodities (passive leisure, active leisure, housework and child care) are produced more in the households with unemployed individuals. We also find that (with the exception of single females) the proportion of consumption expenditures in time saving goods is lower in the households with unemployed individuals.
     
    RESUMEN. En este estudio analizamos los efectos del desempleo en las pautas de consumo y en el empleo de tiempo, basándonos en la teoría de Becker (1964) sobre la producción de los hogares. Examinamos el caso de España, donde la tasa de desempleo ha sido alrededor de 15% desde el principio de la década de los 1980 hasta el final de la década de los 1990. Obviamente, muchos de los desempleados estaban sin empleo contra su voluntad, por tanto, obligados a ajustar consecuentemente sus decisiones sobre el uso del tiempo y el consumo. Los resultados, en general, son consistentes con la predicción de la teoría de Becker. Los hogares en los que hay miembros desempleados producen más ?mercancías? (commodities) intensivas en tiempo (ocio, tareas domésticas y cuidado de niños). También encontramos que, salvo en el caso de las mujeres solteras, la proporción de consumo dedicada a bienes y servicios que ahorran tiempo en la producción de ?mercancías? es más baja en los hogares donde hay individuos desempleados.
    Colecciones a las que pertenece
    • D10 Documentos de trabajo [96]

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