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    Agreement morphology errors and null subjects in young (non-)CLIL learners

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    AgreementMorphologyE ... (929.6Kb)
    Identificadores
    URI: http://hdl.handle.net/10902/21391
    DOI: 10.35869/VIAL.V0I18.3365
    ISSN: 1697-0381
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    Autoría
    Fernández Peña, Yolanda; Gallardo del Puerto, FranciscoAutoridad Unican
    Fecha
    2021-01
    Derechos
    © Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo
    Publicado en
    Vigo International Journal of Applied Linguistics, No 18 (2021), 59-95
    Editorial
    Universidade de Vigo
    Palabras clave
    CLIL
    L2 english
    Primary education
    Inflectional morpheme error
    Null subject
    AICLE
    Inglés L2
    Error de morfología flexiva
    Sujeto nulo
    Resumen/Abstract
    Abstract: There is a wealth of studies on L2 English acquisition in CLIL contexts in Spain,but most have underexplored the potential impact of CLIL in the longer run on themorphosyntax of earlier starters from monolingual regions. This paper fills this gap by exploring agreement morphology errors and subject omission in the oral production of Primary Education English learners from the Spanish monolingual community of Cantabria.The sample investigated consists of the individual narration of a story by learners in two age-matched (11-12 year-olds) groups, one CLIL (n=28) and one non- CLIL (n=35). The results show no statistically significant differences between both groups for the provision of specific linguistic features at a younger age, though some evidence also points to a subtle effect of additional CLIL exposure. Both groups show moderately low rates of null subjects; they omit affixal morphology (*he eat ) significantly more frequently than suppletive inflection (*he _ eating) and they seldom produce commission errors (*they eats). Interestingly, non-CLIL learners show far greater rates of omission with auxiliary be than copula be and frequently use the placeholder is (*he is eat), which evinces an earlier stage of acquisition than that of CLIL learners.
     
    Resumen: En estudios previos sobre la adquisición de inglés como L2 en contextos AICLE en España no se ha explorado en profundidad el impacto potencial de AICLE en la morfosintaxis en estudiantes con una exposición temprana y prolongada a la lengua meta y en regiones monolingües. Nuestra investigación contribuye a esta línea de investigación explorando los errores de morfología flexiva y la omisión del sujeto en la producción oral de aprendices de inglés de Educación Primaria de la comunidad española monolingüe de Cantabria. La muestra investigada consiste en la narración individual de una historia por aprendices de edades similares de un grupo CLIL (n=28) y uno no CLIL (n=35). Los resultados no muestran diferencias significativas entre ambos grupos en lo que respecta a la provisión de rasgos lingüísticos específicos a edades tempranas, aunque sí evidencian un ligero efecto de la exposición adicional a AICLE. Ambos grupos muestran tasas relativamente bajas de sujetos nulos; omiten la morfología afijal (*he eat ) con una frecuencia significativamente mayor que la supletiva (*he _ eating) y raramente emplean morfemas flexivos de forma errónea (*they eats). Sin embargo, los estudiantes de programas tradicionales omiten más el auxiliar be que la cópula be y utilizan más frecuentemente el ?comodín? is (*he is eat), lo que evidencia una etapa de adquisición más temprana que la de los estudiantes en programas AICLE.
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