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dc.contributor.authorDomínguez Martín, Rafael 
dc.contributor.otherUniversidad de Cantabriaes_ES
dc.date.accessioned2020-06-22T08:28:41Z
dc.date.available2020-06-22T08:28:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2382-5014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10902/18815
dc.description.abstractABSTRACT. The objective of this paper is to review critically the role of freedom as a determinant of subjective well-being throughout the process of human development, understood in the sociological sense of the post-materialist theory of modernization. Although the legitimacy of using subjective information from surveys to measure human development has been questioned by the problem of adaptive preferences, rejecting it in principle to explain well-being is contradictory with the foundational premise of the human development paradigm, given his irreducible defense of individual agency. The starting hypothesis is that the literature of development studies that seeks to explain the variation of subjective well-being in the human development process tends to reduce freedom of choice, such as negative freedom (non-interference), to consumer economic freedom, which leads to false tracks and Eurocentric biases. The conclusion of the review is that it is necessary to recover the integral concept of freedom, as positive freedom or self-realization, associated with the Aristotelian-Marxist-Polanyian tradition, which links to the original approach of Amartya Sen.es_ES
dc.description.abstractRESUMEN. El objetivo de este trabajo es revisar críticamente el papel de la libertad como determinante del bienestar subjetivo a lo largo del proceso de desarrollo humano, entendido en el sentido sociológico de la teoría postmaterialista de la modernización. Aunque la legitimidad de utilizar información subjetiva a partir de encuestas para medir el desarrollo humano ha sido cuestionada por el problema de las preferencias adaptativas, rechazarla por principio para explicar el bienestar resulta contradictorio con la premisa fundante del paradigma del desarrollo humano, dada su defensa irreductible de la agencia individual. La hipótesis de partida es que la literatura de los estudios del desarrollo que busca explicar la variación del bienestar subjetivo en el proceso de desarrollo humano tiende a reducir la libertad de elección, como libertad negativa (no interferencia), a la libertad económica del consumidor, lo que conduce a falsas pistas y sesgos eurocéntricos. La conclusión de la revisión es que resulta necesario recuperar el concepto integral de libertad, como libertad positiva o autorrealización, asociado a la tradición aristotélica-marxista-polanyiana, que enlaza con los planteamientos originales de Amartya Sen.es_ES
dc.description.sponsorshipEste trabajo forma parte del proyecto de la Universidad de Cantabria “Bienestar subjetivo y desarrollo humano: explicando la paradoja latinoamericana” UC2016-GRE-05.es_ES
dc.format.extent18 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de San Buenaventuraes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceRevista Internacional de Cooperación y Desarrollo. 6(2), 2019, 50-67es_ES
dc.subject.otherLibertades_ES
dc.subject.otherDesarrollo humanoes_ES
dc.subject.otherBienestar subjetivoes_ES
dc.subject.otherTeoría de la modernizaciónes_ES
dc.subject.otherFreedomes_ES
dc.subject.otherHuman developmentes_ES
dc.subject.otherSubjective well-beinges_ES
dc.subject.otherModernization theoryes_ES
dc.titleLibertad, desarrollo humano y bienestar subjetivo: una revisión críticaes_ES
dc.title.alternativeFreedom, Human Development And Subjective Well-Being: A Critical Reviewes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.identifier.DOI10.21500/23825014.4548
dc.type.versionpublishedVersiones_ES


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