dc.contributor.author | Gundelfinger Casar, Javier | |
dc.contributor.author | Coto Millán, Pablo | |
dc.contributor.other | Universidad de Cantabria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-05-23T07:52:12Z | |
dc.date.available | 2018-05-23T07:52:12Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2340-8464 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10902/13728 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT: The purpose of this study is to analyze the domestic air transport industry in Spain. This work has focused on the segment of business and we present a theoretical model of oligopolistic competition which could be empirically tested through three equations: demand, market structure and price. We contribute to develop creativity and innovation with the elaboration of a data studying 113 over 96 fortnight periods (2011-2015) where analyses how clients react to both strategic changes carried out by airlines (frequencies,
capacity, prices) and changes in socio-economic factors. The analysis is performed by applying the econometric technique of instrumental variables. We find that that frequency competition -Cournot- is more important than competition in prices -Bertrand-. | es_ES |
dc.description.abstract | RESUMEN: El objetivo de este estudio es analizar la industria del transporte aéreo en España. Este trabajo se ha centrado en el segmento de negocio y presentamos un modelo teórico de competencia oligopolística que puede ser empíricamente probado a través de tres ecuaciones: de demanda, de cuota de mercado y de precio. Contribuimos a desarrollar la creatividad y la innovación con la elaboración de una muestra que estudia 113 rutas durante 96 quincenas (2011-2015), donde se analiza cómo reaccionan los clientes tanto a los cambios estratégicos realizados por las líneas aéreas (frecuencias, capacidad, precios) como a cambios socio-económicos. El análisis se realiza aplicando la técnica econométrica de las variables instrumentales y los resultados muestran que la competencia en este mercado se produce a la Cournot. | es_ES |
dc.format.extent | 21 p. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad Nacional de Educacion a Distancia (España) | es_ES |
dc.rights | Attribution 4.0 International © Universidad Nacional de Educación a Distancia (España) | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.source | Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 2017, 9, 26-46 | es_ES |
dc.subject.other | Airlines | es_ES |
dc.subject.other | Oligopolistic competition | es_ES |
dc.subject.other | Market structure | es_ES |
dc.subject.other | Vertical differentiation | es_ES |
dc.subject.other | Aerolíneas | es_ES |
dc.subject.other | Competencia oligopolística | es_ES |
dc.subject.other | Estructura de mercado | es_ES |
dc.subject.other | Diferenciación vertical | es_ES |
dc.title | Estimando la conducta de la industria del transporte aéreo en España | es_ES |
dc.title.alternative | Measuring conduct in the Spanish air transport industry | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.relation.publisherVersion | http://doi.org/10.5944/reppp.9.2017.17600 | es_ES |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.identifier.DOI | 10.5944/reppp.9.2017.17600 | |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |