Diseño de un programa de intervención realizado en el centro ocupacional y centro de ocio y tiempo libre de AMPROS
Ver/ Abrir
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10902/11231Registro completo
Mostrar el registro completo DCAutoría
Arias Ramírez, AlexandraFecha
2014-12-10Director/es
Derechos
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Palabras clave
Discapacidad intelectual
Actividades
Apoyos
Apoyos
Intereses
Aprendizaje
Entornos respectivos al Centro Ocupacional y Centro de Ocio y Tiempo Libre de AMPROS
Intellectual Disability
Activities
Supports
Interests
Learning
Respective to Occupational Center and Center of Leisure and Recreation Environments AMPROS
Resumen/Abstract
RESUMEN En su rutina diaria, las personas con discapacidad intelectual en Santander
realizan una serie de actividades tanto en el Centro Ocupacional y como en el
Centro de Ocio y Tiempo Libre de AMPROS. El trabajo que se presenta a
continuación desarrolla un diseño de Programa de Intervención que propone
actividades para complementar las que realizan en su día a día.
Por un lado, se proponen acciones para favorecer la autonomía, la integración
social, las destrezas laborales o una buena gestión de su tiempo libre. Por otra
parte, se ofrecen actividades que deriven en una enseñanza-aprendizaje con
respecto a temas como la importancia de la familia, el reciclado o el rol que
desempeñan los profesionales en nuestra comunidad. Estas prácticas
pretenden favorecer la comunicación, la creatividad y la interacción entre ellos,
de manera que fomenten su autoestima y mejoren su calidad de vida.
El poder basar este Proyecto tomando como base Centros reales de AMPROS
permite en todo momento reforzar nuestras inquietudes, nuestros intereses y
sobre todo perfeccionar ciertos esquemas que puedan desarrollarse con la
intervención de nuestro trabajo
ABSTRACT The work presented then develops a design of an intervention program, which allows approaching everyday life that made people with intellectual disabilities. A life in which they tend to do a series of activities in both the Occupational Center and the Center Recreation and Leisure AMPROS.
In this project activities that promote independence, social integration, labor skills or the proper conduct of free time are made. These are actions that complement those made by them regularly. The importance of family, recycling or the role played by professionals in our community: Similarly, performing actions that derive the teaching-learning regarding issues such as proposed.
These practices encourage communication; creativity and interaction between them, reaching achieve better self-esteem and quality of life in people with intellectual disabilities.
The study consists of three parts, which are distinct but interrelated. The first part corresponds to a theoretical review of the issues, approaches and conception of intellectual disability, the second part is the study of the operation, methodology and main features of AMPROS finally mentioned third party displays the empirical study, which establishes the design of the intervention project. In the latter the proposed activities, the timing, methodology and resources used are derived.
Being able to make these practices in Occupational Center and Leisure Centre and Leisure AMPROS allowed at all times strengthen our concerns, our interests and especially refine certain patterns that can develop intervention of our work. What has been sought from the outset is to strengthen the social integration of these people, for this reason, we saw the need to create activities that reinforce these ideals.