@article{10902/31777, year = {2023}, month = {1}, url = {https://hdl.handle.net/10902/31777}, abstract = {The learning process at the university demands more and more active participation from students and a greater approximation to the reality that is the object of learning. In the case of creation of companies and entrepreneurship courses, it is common for teaching to be actively organized around the development of a business plan (project-based learning) developed in a group (cooperative learning). However, in many cases, the communication dimension of the business plan, an essential task in any process of setting up a business, is not worked or it is limited to the presentation of the project to be evaluated by lecturers. In this context, this paper presents two internationalization actions developed in entrepreneurship courses with the objective of teaching how to communicate a business project, all of them with an international scope. Furthermore, the initiative objectives include the improvement of students' communication skills and competences, increase their participation in learning and evaluation processes, and facilitate them a multicultural vision of entrepreneurship provided by lecturers from other universities. The results have shown a greater involvement of the students, not only in the task of communicating their business project, but also in the interest, attention and feedback provided to the business plans of their peers, thus increasing learning through this cooperation. In addition, the participation of international lecturers has been an incentive to students to improve their communication actions.}, abstract = {El proceso de aprendizaje en la universidad demanda cada vez más la participación activa de los estudiantes y una mayor aproximación a la realidad objeto de aprendizaje. En el caso de las asignaturas de creación de empresas y emprendimiento, es común que el aprendizaje se organice de forma activa alrededor del desarrollo de un plan de negocio (aprendizaje basado en proyectos) desarrollado en un grupo de trabajo (aprendizaje cooperativo). Sin embargo, en muchos casos, la dimensión comunicativa del plan de negocio, tarea esencial en el proceso de creación de un negocio, no se trabaja lo suficiente o se limita a una presentación evaluada por los profesores. En este contexto, este artículo presenta dos acciones de internacionalización desarrolladas en asignaturas de emprendimiento con el objetivo de enseñar cómo comunicar un proyecto de negocio, todo ello en un contexto internacional. Además, los objetivos incluyen la mejora de las habilidades y competencias de comunicación de los estudiantes, aumentar su participación en el aprendizaje y los procesos de evaluación, y facilitarles una visión multicultural del emprendimiento, proporcionada por profesores de otras universidades. Los resultados han mostrado una mayor participación de los estudiantes, no solo en la tarea de comunicar su proyecto empresarial, sino también en el interés, atención y feedback proporcionado a los proyectos de sus compañeros, incrementando así el aprendizaje a través de la cooperación. Además, la participación de profesores internacionales ha sido un incentivo para los estudiantes a la hora de mejorar sus acciones de comunicación.}, publisher = {Academia Europea de Direccion y Economia de la Empresa}, publisher = {Journal of Management and Business Education, 2023, 1(6), 58-77}, title = {Fostering communication skills in entrepreneurship education}, author = {Llorente García, Ignacio and Odriozola Zamanillo, María Dolores and Baraibar Diez, Elisa Pilar}, }