@misc{10902/22099, editor = {Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (OMPI/WIPO)}, year = {2019}, url = {http://hdl.handle.net/10902/22099}, abstract = {A roadway safety barrier, comprising: a number of lower components, a number of concrete upper components coupled on the lower components, and connection means for connecting the successive upper components to one another at the facing ends thereof. The lower components present an upper surface featuring a longitudinal channel for the coupling of a longitudinal extension in a longitudinal direction and with the possibility of limited vertical movement, said extension protruding from a lower surface of the upper components. The channel and the extension have similar cross-sections and dimensions calculated so that the upper component can pivot sideways within a predetermined range in the event of an impact by a vehicle, absorbing a significant portion of the kinetic energy of the vehicle.}, abstract = {Barrera de seguridad vial, que comprende: unas piezas inferiores; unas piezas superiores de hormigón acopladas sobre las piezas inferiores y unos medios de unión de las sucesivas piezas superiores por sus extremos enfrentados. Las piezas inferiores presentan una superficie superior provista de un canal longitudinal para el acoplamiento en dirección longitudinal y con posibilidad de desplazamiento vertical limitado de un apéndice longitudinal que sobresale de una superficie inferior de las piezas superiores; el canal y el apéndice presentan unas secciones transversales semejantes y unas dimensiones calculadas para que la pieza superior realice un giro lateral de una amplitud determinada, en caso de impacto de un vehículo, y absorba una parte importante de su energía cinética.}, title = {Roadway safety barrier}, author = {Rico Arenal, Jokin and Ballester, Francisco and Helguera López, David and Cerezo Leza, Marcos and Cavada Laza, Fernando and Thomas García, Carlos and Polanco Madrazo, Juan Antonio and Setién Marquínez, Jesús}, }