@mastersthesis{10902/19463, year = {2020}, month = {9}, url = {http://hdl.handle.net/10902/19463}, abstract = {ABSTRACT: This paper analyses the types and different possibilities offered by linguistic corpora, aiming to evaluate the benefits and constraints of their direct use in the classroom. Once this has been described, I inspect the concepts of word, vocabulary and lexical unit. Furthermore, I turn to morphology to examine the processes of affixation and derivation in word formation, and more specifically, how these two processes are approached in the language education curricula in Spain. Finally, I explore the pedagogical bases and most common approaches to learning vocabulary in English, among which we can find the direct use of corpora in the classroom through Data-Driven Learning. To put these elements into practice, the last part of this paper is based on the creation of a learning unit aimed for upper secondary English learners with an intermediate level within the Spanish curricular framework.}, abstract = {RESUMEN: En el presente trabajo se analizan los tipos y las diferentes posibilidades ofrecidas por los corpus lingüísticos, con el objetivo de evaluar los beneficios y desventajas de su uso directo en el aula. Una vez esto ha sido descrito, se inspeccionan los conceptos de palabra, vocabulario y unidad léxica. Además, se examinan los procesos de afijación y derivación en la formación de palabras y cómo se tratan estos dos procesos en el currículum de educación de lenguas en España. Finalmente, se exploran las bases pedagógicas y los enfoques más comunes del aprendizaje de vocabulario en inglés, entre los cuales se encuentra el uso directo de los corpus en el aula a través del Data-Driven Learning. Para poner estos elementos en práctica, la última parte de este trabajo está basada en la creación de una unidad didáctica dirigida a estudiantes de inglés de la etapa de Bachillerato con un nivel intermedio de inglés, en el contexto del marco curricular español.}, title = {Introducing word formation through the use of native corpora to promote word depth knowledge in English as a second language students in Secondary Education}, author = {González Martínez, Ana María}, }