@mastersthesis{10902/14511, year = {2018}, month = {2}, url = {http://hdl.handle.net/10902/14511}, abstract = {ABSTRACT: The adequate understanding of the overflow of the waves on the coastal and port structures is a key requirement for the efficient design of coastal defences. The natural phenomena associated with storm surges can cause considerable economic damage, the stoppage in the use of this structure, and even the possible loss of human lives, must be properly quantified. At present, the traditional way of predicting and quantifying the average flow of overflow on any structural type on the coast is done following the EurOtop manual. This publication deals with two phenomena to be considered in the functional design of the structures: the phenomenon of run-up or ascent of the waves and the overflow of this, also known as overtopping. The first one is defined as the distance of ascent of the sea on the beach slope, measured vertically from the still water line, and the second as the transport of a quantity of water on the coronation of a structure. The phenomenon on which this end-of-master project is focused is that of run-up or ascent. The manual establishes semi-empirical equations that in turn take into account certain variables related to coastal structures (rugosity of the wall, existence of berm in the profile ...) and wave conditions (wave height, period, wave obliquity ...). These equations are based on numerous studies carried out through laboratory tests representing the behavior of the waves, and measuring the interaction with the simulated coastal structures. The present master's degree project explores the possibility of predicting the phenomenon of run- up on structures in slope of loose materials based on the use of a numerical model of wave propagation based on non-linear and transient Boussinesq equations. Therefore, it is proposed to know and quantify the capabilities of this type of numerical tool in the prediction of this functional variable associated with the interaction of waves with this type of structure.}, abstract = {RESUMEN: La adecuada comprensión del rebase del oleaje sobre las estructuras costeras y portuarias, es un requisito clave para el diseño eficaz de las defensas costeras. Estos fenómenos naturales asociados a oleaje de temporal pueden llegar a provocar cuantiosos daños económicos, la parada en el uso de dicha estructura, e incluso la posible pérdida de vidas humanas, deben ser adecuadamente cuantificados. En la actualidad la forma tradicional de predecir y cuantificar el rebase, también denominado run- up, sobre cualquier tipología estructural en costa se realiza siguiendo el manual EurOtop. Dicha publicación trata dos fenómenos a considerar en el diseño funcional de las estructuras: el fenómeno de run-up y el rebase de este, también conocido con el nombre de overtopping. El primero de ellos se define como la distancia de ascenso del mar sobre el talud de playa, medidos en vertical desde el nivel medio en reposo, y el segundo como el transporte de una cantidad de agua sobre la coronación de una estructura. El fenómeno en el que se centra este trabajo de fin de máster es el del run-up o ascenso del oleaje sobre diques en talud de materiales sueltos. El manual establece ecuaciones semi-empíricas que a su vez tienen en cuenta ciertas variables relativas a las estructuras costeras (rugosidad del paramento, existencia de berma en el perfil…) y a condiciones del oleaje (altura de ola, período, oblicuidad del oleaje…). Estas ecuaciones están basadas en numerosos estudios realizados mediante ensayos de laboratorio representando el comportamiento del oleaje, y midiendo la interacción con las estructuras costeras simuladas. El presente trabajo fin de máster explora la posibilidad de predecir el fenómeno de run-up sobre estructuras en talud de materiales sueltos con base en el uso de un modelo numérico de propagación de oleaje basado en las ecuaciones de Boussinesq no lineales y transitorias. Se plantea, por lo tanto, conocer y cuantificar las capacidades de este tipo de herramienta numérica en la predicción de esta variable funcional asociada a la interacción del oleaje con este tipo de estructuras.}, title = {Predicción del Remonte del Oleaje (Ru2%) en diques en talud con un modelo de Boussinesq}, author = {Pérez González, Gema}, }