@article{10902/13728, year = {2017}, url = {http://hdl.handle.net/10902/13728}, abstract = {ABSTRACT: The purpose of this study is to analyze the domestic air transport industry in Spain. This work has focused on the segment of business and we present a theoretical model of oligopolistic competition which could be empirically tested through three equations: demand, market structure and price. We contribute to develop creativity and innovation with the elaboration of a data studying 113 over 96 fortnight periods (2011-2015) where analyses how clients react to both strategic changes carried out by airlines (frequencies, capacity, prices) and changes in socio-economic factors. The analysis is performed by applying the econometric technique of instrumental variables. We find that that frequency competition -Cournot- is more important than competition in prices -Bertrand-.}, abstract = {RESUMEN: El objetivo de este estudio es analizar la industria del transporte aéreo en España. Este trabajo se ha centrado en el segmento de negocio y presentamos un modelo teórico de competencia oligopolística que puede ser empíricamente probado a través de tres ecuaciones: de demanda, de cuota de mercado y de precio. Contribuimos a desarrollar la creatividad y la innovación con la elaboración de una muestra que estudia 113 rutas durante 96 quincenas (2011-2015), donde se analiza cómo reaccionan los clientes tanto a los cambios estratégicos realizados por las líneas aéreas (frecuencias, capacidad, precios) como a cambios socio-económicos. El análisis se realiza aplicando la técnica econométrica de las variables instrumentales y los resultados muestran que la competencia en este mercado se produce a la Cournot.}, publisher = {Universidad Nacional de Educacion a Distancia (España)}, publisher = {Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 2017, 9, 26-46}, title = {Estimando la conducta de la industria del transporte aéreo en España}, author = {Gundelfinger Casar, Javier and Coto Millán, Pablo}, }